Patriarhul Romaniei si razboiul secret pentru Basarabia
Bucuresti, Romania/Romanian Global News
01 august 2007
Dincolo de straiele monahale Patriarhul Romaniei a fost promotorul unei adevarate "geopolitici a ortodoxiei" romanesti.
Foarte putina lume a cunoscut activitatea tainica, lupta dusa de Patriarh pentru Romania, pe un teren dintre cele mai primejdioase. Terenul de confruntare geopolitica cu Rusia. Statul roman, captat dupa 1989 de personaje aflate in subordinea Moscovei, in frunte cu Ion Iliescu si-a tradat atributiile. Diplomatia Bisericii a dus un razboi lung si dificil pe aliniamente vaste. Intalnirea Patriarhului Teoctist cu Papa Ioan Paul al II lea, cel mai antisovietic luptator al lumii occidentale nu a fost intamplatoare. Dupa cum nici vizita Papei in Romania nu a fost intamplatoare. Din dealul Patriarhiei s-a dus o lupta indarjita de neatarnare fata de Marele Frate de la Rasarit.
Unul dintre miturile fondatoare ale Marii Rusii inca din vremea Imperiul tarist acredita ideea primatului Moscovei, promovandu-se conceptul "Moscova - a treia Roma" si "Rusia - continuatoarea Imperiului Bizantin". Pentru tarul Petru I dar si pentru urmatorii tari ai Rusiei Constantinopolul era un obiectiv suprem, un simbol al puterii laice si un obiectiv pur politic. Statul Rus si Biserica Ortodoxa Rusa (care dupa Reforma lui Petru I devenise subordonata statului) si-au unit eforturile si interesele fel astfel ca, Basarabia a devenit o jertfa "fireasca" in calea expansiunii ruse.
Smulsa cu forta din trupul Principatului Moldova, Basarabia a devenit, dupa 1812, o colonie si sub aspect spiritual regimul tarist urmarind in principal distrugerea culturii nationale romanesti concentrata in jurul bisericilor iar Biserica Ortodoxa Rusa a aplicat in beneficiul Imperiului Rus strategii bine gandite de deznationalizare si rusificare a bastinasilor romani.
Paradoxal, politica antireligioasa a regimului sovietic si folosirea acestei politici cu scopul deznationalizarii romanilor din Basarabia s-a acordat perfect cu politica Patriarhiei Ruse in perioada sovietica care a ramas fidela autocratiei statale, ramanand o unealta eficienta in promovarea imperialismului sovietic (rus).
Dupa destramarea Blocului sovietic, in 1989 Patriarhiei Moscovei a facut eforturi serioase de prevenire a apropierii fostelor Mitropolii ale Chisinaului si Cernautilor de Patriarhia Romana. Miscarea de renastere nationala din Basarabia a izvorat din bisericile si manastirile din Basarabia, adevarate centre nationale de cultura. In cazul Mitropoliei Basarabiei, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane nu a recunoscut niciodata desfiintarea ei.
Incepand cu primavara anului 1992 este lansata si vehiculata paradigma "romanizarii" si "unificarii cu Romania" se declanseaza Razboiul pe Nistru, iar in plan bisericesc, incidentele sangeroase de pe Nistru isi gasesc un corespondent ecleziastic. Moscova riposteaza pe toate planurile.
"Drumul Crucii"
In martie 1992 Liga Studentilor din Universitatea Bucuresti initiaza impreuna cu tinerii din Basarabia o actiune de amploare intitulata "Drumul Crucii" care are drept scop resuscitarea unei miscari nationale pentru Romania, in vechile hotare. Sute de mii de oameni intampina tinerii care au dus in spate, de la Chisinau la Bucuresti, o cruce binecuvantata de Patriarhul Teoctist, pe treptele Patriarhiei.
Patriarhul Teoctist a initiat imediat dupa aceasta actiune de rasunet dialogul cu Biserica Ortodoxa Rusa pentru repararea nedreptatii cauzate, pe plan bisericesc si canonic, de pactul Ribbentrop - Molotov in urma caruia Basarabia in mod fortat a trecut sub jurisdictia Patriarhiei Moscovei. Initiativa Patriarhului, lansata pe data de 9 aprilie 1992 a fost interpretata de catre partea rusa, ca un amestec in jurisdictia sa, Patriarhia Moscovei, coordonand actiunile violente ale reprezentantilor Mitropoliei Moldovei impotriva "tradatorilor" si "schismaticilor" romani.
La 14 septembrie 1992, Adunarea Eparhiala de reconstituire a Mitropoliei Autonome a Basarabiei adopta hotararea de a reactiva Mitropolia de pana la ocupatia sovietica si alege pe P.S. Petru ca Loctiitor de Mitropolit, iar la 19 decembrie acelasi an, Patriarhia Romana a recunoscut oficial printr-un Act Patriarhal si Sinodal reactivarea acestei formatiuni bisericesti sub jurisdictia sa.
Conflictul direct cu Moscova
Patriarhul Moscovei a calificat actul de reactivare ca "... ingerinta anticanonica in problemele interne ale Bisericii Ortodoxe din Moldova, care este parte a Patriarhiei Moscovei si care se bucura de independenta in administratia sa interna...", acuza Patriarhia Romana de incalcarea unor canoane bisericesti si in final adreseaza un ultimatum lui Teoctist: "Daca apelul nostru nu va produce nici un fel de reactie, vom intelege acest lucru ca pe inceputul unei noi schisme care va distruge relatiile dintre cele doua Biserici si care va afecta serios unitatea Ortodoxiei, precum si relatiile dintre cele doua natiuni." Aceasta amenintare a fost urmata de ruperea relatiilor dintre cele doua Biserici Ortodoxe.
Paralel cu implicarea fortelor de ordine in probleme religioase, membrii mitropoliei pro-moscovite au organizat in mai multe randuri atacurile directe impotriva preotilor si a mirenilor din cadrul mitropoliei Basarabiei. La 19 iulie 1993, o dispozitie adresata comisarilor sectiilor de politie ii obliga pe acestia sa ia masuri impotriva celor care au trecut de sub jurisdictia Patriarhiei Moscovei sub ascultarea canonica a Patriarhiei Romane
R. Moldova Mitropolia Basarabiei nu este recunoscuta de stat si de aceea toate actiunile ei sunt ilegale si cad sub urmarire penala. In viziunea Sinodului Bisericii Ortodoxe din R. Moldova, desfasurat in 1997, recunoasterea Mitropoliei Basarabiei de catre stat va contribui la "incurajarea unor tendinte cu efect distrugator; agravarea conflictului de identitate etnica "romani - neromani"; etc. in data de 17 octombrie 2001, problema patrimoniului bisericesc a fost serios examinata la Marea Adunare a Clericilor Ortodocsi din R. Moldova, la care au participat cca. o mie de preoti ai Mitropoliei subordonate Moscovei si presedintele statului V. Voronin. La aceasta Adunare s-a ridicat problema Mitropoliei Basarabiei. Pentru a calma spiritele, V. Voronin a promis ca in timpul mandatului sau presedintial nu va permite inregistrarea acestei structuri bisericesti "schismatice".
Mitropolia Basarabiei s-a judecat 14 ani cu statul moldovenesc si si-a castigat dreptul la existenta cu ajutorul CEDO. Actiunile ostile ale Mitropoliei Moldovei coordonata de Moscova, nu au putut impiedica dezvoltarea Mitropoliei Basarabiei, care in 1999 avea in componenta sa peste 100 de comunitati. Contrar eforturilor si asteptarilor mitropoliei pro-moscovite, Mitropolia Basarabiei este astazi a doua Biserica ca numar in Republica Moldova.
Jertfa Patriarhului
Toate acestea s-au datorat Patriarhului Teoctist iar pentru orice cunoscator al dedesubturilor acestui razboi tainic purtat cu molohul rus este o evidenta la nivelul riscurilor asumate de Teoctist. De altfel, Moscova nu a stat degeaba si a orchestrat pe parcursul intregii batalii cu Patriarhul Romaniei o campanie profesionista de anihilare publica a lui Teoctist. Toate atacurile si alegatiile mincinoase, vituperarea la adresa Patriarhului au avut suport si coordonare de la Kremlin. Razboiul nu se va opri insa moartea Patriarhului va lasa fara comandant frontul de est. Dumnezeu sa ajute Romania!
George Roncea, Curentul